Erik cyklar genom de ukrainska Karpaterna.
Del 1
Del 2
Del 3
Del 4
Del 5

Carpathia Tour 2005

En resa i österled bestämde vi oss för redan under hösten 2004. De nya EU-länderna i norra Östeuropa känns fortfarande relativt okända och vi ville också på plats uppleva den samhällsförändring och ekonomiska tillväxt som nu omdanar dessa länder i en rasande takt. Resmålet blev inte mindre lockande av att vi under vår Baltic Tour 2003 dessutom hade märkt att man i östra Europa kan bo på både fräscha hotell och äta gott för halva priset gentemot Sverige.

Att cykla ner över den polska landsbygden och sedan bestiga Karpaterna i Slovakien med avslutning i Wien blev första planen. När demonstrationerna i Kiev för den egentligen valde presidenten Jusjtjenko fyllde nyhetssändningarna under december blev vi också riktigt intresserade av att till och med styra ännu längre österut och besöka Europas största land efter Ryssland - Ukraina...

Indelning

Översikt och karta

Söndag 10 juli

27 grader, sol

Väckarklockan ringde klockan nio i vår hytt ombord på Polferries m/s Scandinavia mellan Nynäshamn och Gdańsk. Redan vid frukosten kom första kulturkrocken - de polska frukostvanorna. Vi ratade kåldolmarna och korvarna med okänt innehåll och ställde oss istället i kön till pannkakorna. Pannkakor kan med fördel serveras med sylt, glass och grädde, men de kan också serveras på polskt sätt - fyllda med keso. Behöver vi säga att det låg kvar ett mindre berg av keso på våra tallrikar när vi sedan lämnade in brickorna?

Färjan anlände sedan klockan tolv till ett Gdańsk i strålande sol och vi som stod i fören på bildäck kunde bland de allra första passera igenom den snabba passkontrollen. Inga stämplar i passen är en tydlig förändring sedan förra gången vi var i Polen, som nu är medlem i EU sedan maj 2004.

På väg ut ur Gdańsk på en gruscykelväg.

Johannes Paulus II står staty i Starogard Gdański

Den första milen på polsk mark gick igenom Gdańsks förorter på dåliga cykelvägar med mängder av gropar och höga trottoarkanter. Söder om centrum hittade vi en cykelväg söderut längs en liten å och lämnade senare stan på väg 222 mot Starogard Gdański. Det var förvånande kuperat och relativt mycket trafik på den smala vägen. Efter en kebab modell större på det fina torget i Starogard Gdański fortsatte vi sedan söderut i medvind genom tallskogar och förbi små sjöar till Warlubie. Den alternativväg till riksväg 1 som vi där svängde av på blev efterhand smalare och smalare. Till slut cyklade vi fram på en väg belagd med kullersten! Och detta på en väg som på kartan var markerad som länsväg med vägnummer... Antagligen var detta den gamla riksvägen från tiden då man färdades med häst och vagn. Vi satte upp tältet en bit från denna väg i en sandig tallskog.

Den enda kullerstensbelagda länsväg vi cyklat på i Polen.

Distans: 122 km Snitt: 22,2 km/h Tid: 5h 30min
Start: 12.10 Ankomst: 19.40

Måndag 11 juli

30 grader, sol

Någon hade "reparerat" vägen med sand.

Fiatarna står lydigt och väntar medan husse är inne och handlar.

En lång och varm dag på vägarna över den polska landsbygden. Det skulle faktiskt visa sig bli den längsta dagsetappen hittills på någon av våra resor. Detta trodde vi inte under förmiddagens första mil när vi sakta kämpade backe upp och backe ner på smala dåliga vägar i hård motvind från Grudziądz till den fina staden Brodnica. När vinden sedan vände och landskapet blev flackare förbättrades både snittfart och humör rejält på väg mot Sierpc och senare Płock på väg 560. En stad som inte uttalas "Plock" fick vi lära oss, utan "Puotsk". Den speciella bokstaven Ł uttalas tydligen ungefär som w på engelska.

Inne i centrum i staden Brodnica.

Söder om Płock hade vi sett ut en camping på kartan. Här fanns dock inget tältområde utan bara ruttna stugor vad vi kunde se. Dessutom blev vi tvungna att ta en "symbolisk" hutt i plastmugg med det gäng minst sagt överförfriskade racercyklister som satt på uteserveringen. Efter inte så lite övertalning lyckades vi också hålla den vid just en symbolisk. De var i alla fall väldigt imponerade över vår dagsetapp på 18 mil. Ett rum för 50 złoty på motellet intill kändes sedan som ett mycket bra alternativ till tältet. Så mycket sömn skulle det dock inte bli, då vi först stördes av musiken från högtalarna på taket utanför vårt fönster och senare höll på att förvandlas till ånga när temperaturen i det oventilerade rummet närmade sig kokpunkten...

Solnedgång över Polens största flod Wisła vid utfarten ur Płock.

Distans: 180 km Snitt: 19,4 km/h Tid: 9h 20min
Start: 7.40 Ankomst: 20.30

Tisdag 12 juli

30 grader, sol

Erik cyklar genom det flacka området söder om Wisła.

Idag var målet Warszawa och vi gick upp tidigare än normalt för att komma fram så tidigt som möjligt på eftermiddagen. Det blev sedan en dag på spikraka vägar i motvind på Wisłas södra sida. Vi snuddade också vid nationalparken Kampinoski, som marknadsförs som "enda nationalpark som gränsar till en huvudstad med mer än en miljon invånare". Ger man bara en tillräckligt snäv definition finns det alltid något som är unikt...

Infarten till Warszawa på väg 580 var ganska jobbig. Innan stadsgränsen var vägen både smal och hårt trafikerad. Inne i stan fanns bitvis en bra cykelväg men vi tvingades också korsa vägen ett flertal gånger och framför allt använda trottoarerna för att ta oss in till gamla stan utan att behöva tampas med bilarna. Det är alltid en svår avvägning om man ska cykla ute i trafiken och ta så stor plats att bilisterna förhoppningsvis lämnar utrymme, eller sakta ta sig fram på trottoarerna och riskera att köra på fotgängare.

Cyklarna på slottstorget i Warszawa.

Framme i Warszawas gamla stad belönade vi oss först med en rejäl pizza på Pizza Hut, innan vi begav oss till det vandrarhem där vi hade bokat rum redan hemma i Sverige. På vägen dit stötte vi ihop med Filip och Hugo från Stockholm, som cyklade mellan Tallinn och Istanbul med ganska långa dagsetapper. Vi var ute och åt med dem senare på kvällen. Det var en härlig och varm sommarkväll i Gamla stan. Läs mer om deras resa på cykelturen.se.

Erik, Filip, Hugo och Eric på kvällen i Warszawas gamla stad.

Vi kan också rekommendera vandrarhemmet Dom Przy Rynku. Vi fick ett stort rum med fräscha duschar och toaletter ute i trapphallen för endast 50 złoty (110 kronor) per person. Vandrarhemmet ligger i Gamla stans norra del.

Distans: 116 km Snitt: 18,7 km/h Tid: 6h 10min
Start: 7.20 Ankomst: 15.50

Onsdag 13 juli

27 grader, växlande med åskskur

Under förmiddagen åt vi frukost och traskade runt i Gamla stans gränder. Det är svårt att tänka sig att alla dessa hus är uppbyggda från grunden på 1950-talet. Warszawas gamla stad närmast förintades av Hitler innan ryssarna intog staden 1944, men kunde senare rekonstrueras och byggas upp igen i detalj med hjälp av gamla ritningar och foton. Nu efter några decennier är husen till och med så realistiskt slitna att man lätt tar dem för att vara så gamla som de faktiskt ursprungligen var.

Gamle Sigismund, som gjorde Warszawa till huvudstad, står staty på slottstorget.

Strax innan lunch checkade vi ut och hämtade våra cyklar för att lämna Warszawa. Vårt intryck av staden efter detta korta besök är att det är en modern storstad där man nästan kan ta på den snabbt växande ekonomin. Så mycket att se och uppleva utanför de vackra kvarteren i Gamla stan vet vi dock inte om det finns. Övriga delar av stan uppfattade vi mest som en blandning av slitna betongkomplex från kommunisttiden, trafikleder, rivningstomter och nya glänsande glaspalats till kontorshus - och allt byggt utan någon form av försök till stadsplanering. På vägen ut ur centrum stannade vi till utanför Kultur- och vetenskapspalatset, ett riktigt stalinistiskt schabrak till hus som byggdes som en "gåva" från Stalin i början av 1950-talet. Många polacker är nu så otacksamma att de helst skulle vilja se att denna generösa gåva jämnades med marken...

På väg över Wisła på Most Swietokrzyski som, när den invigdes år 2000, var den första hängbron i Polen.

Utfarten ur Warszawa var rena drömmen jämfört med den påfrestande infarten dagen innan. En alldeles nyanlagd cykelväg på Wisłas östra sida tog oss snabbt ut genom förorterna längs väg 801 mot Deblin. Milen som sedan följde gick snabbt, men var kanske inte den mest stimulerande cykling vi har haft. Vi passerade många byar och samhällen, där folks största och enda nöje verkade vara att sitta på stolar och bänkar längs vägen och titta på trafiken. En åskskur kom "lägligt" under matrasten i Sobienie-Jeziory. Vi fick då ångra att vi hade ställt cyklarna under träden i parken. Löven på dessa träd var nämligen extremt kladdiga, och när regnet droppade från dem ner på cyklarna hamnade kladdet naturligtvis på våra väskor istället för på löven. Det tog flera dagar innan vi fick dem rena igen...

I Skurcza har regnet slutat.

När vi väl kom fram till Deblin fick vi börja med att vända och åka tillbaka några kilometer på vägen vi hade kommit på. Det var nämligen allt annat än gott om hotell i denna håla till stad. Det motell som vi sett norr om stan när vi passerade tidigare fick bli vår räddning.