Nordjylland Runt 2006

För andra gången planerade vi en första cykelresa redan till påskhelgen. Två år tidigare hade vi frusit ute på udden Kolkasrags vid Rigabukten i Lettland. Nu såg vi framför oss hur vi skulle stå på en annan udde, nämligen Grenen vid Jyllands nordspets i Danmark, men denna gång i strålande sol och varma vindar från söder. Den kalla upplevelsen från Lettland skulle dock bli något av en tradition, då vädret även denna gång valde att visa sig från sin allra mest opålitliga sida...

Onsdag 12 april

7 grader, mulet

Vid hamnen i Göteborg öste regnet ner och termometern visade på en temperatur som gör att man hellre sitter framför en brasa och dricker varm choklad än sitter på en cykelsadel längs en landsväg på norra Jylland. Någon återvändo fanns dock inte, en femdagars påskresa i Danmark var bestämd sedan länge och cyklarna stod parkerade på bildäck på Stena Lines snabbfärja på väg mot Frederikshavn.

På cykelvägar mot Skagen.

Väl framme på andra sidan Kattegatt hade regnet slutat och det kändes nu inte alls oangenämt att sätta sig på cyklarna och styra norrut längs riksväg 40 mot Skagen. Som vid så många större vägar i Danmark går en utmärkt cykelväg längs vägen och gör att man slipper tävla med bilarna om utrymmet på vägen. Denna gång följde vi cykelled nummer fem, en av de tolv nationella leder som bildar stommen i Danmarks imponerande nät av skyltade cykelleder.

Eric hade naturligtvis inte brytt sig om att byta däck på sin racer inför resan utan körde på förra säsongens slitna däck. Detta straffade sig snart när luften snabbt gick ur däcket en knapp mil innan Skagen efter den första, men tyvärr inte sista, punkteringen under resan.

Närmare Skagen blir landskapet kargare.

Sista milen innan Skagen gick cykelvägen flera kilometer från stora landsvägen. Riktigt härlig cykling fick vi uppleva när den smala vägen slingrade sig fram mellan sanddynerna och de vidsträckta ljunghedarna. På vandrarhemmet i Skagen stod sedan det rum vi hade bokat innan avresan och väntade på oss.

Distans: 47 km Snitt: 21,3 km/h Tid: 2h 10min
Start: 17.30 Ankomst: 19.50

Det speciella Skagenljuset lyste med sin frånvaro ute vid Grenen...

Torsdag 13 april

10 grader, regn

Första reaktionen när vi tittade ut genom fönstret på morgonen var att genast dra det gamla täcket högt över huvudet. Vädret var i varje fall inte alls det vi hade beställt när vi planerade resan. Regnet öste ner och vinden slet i träden på baksidan av vandrarhemmet.

Klockan halvtio stod vi i alla fall klara för avfärd påpälsade i alla kläder vi hade med regnjacka och -byxor som översta lager. Vi började med att åka ut till Grenen, den vindutsatta udden som skiljer Skagerrak från Kattegatt. Naturen visade sig från sin allra vildaste sida när de höga vågorna hårt slog in mot sandstränderna och de gräsbeklädda dynerna. Bilderna i resebroschyren med den långa sandreveln som badade i sol med ett stilla knallblått hav runt omkring kunde inte kännas mer främmande.

I Hirtshals sprudlade folklivet.

Vi vände sedan tillbaka in mot Skagen i motvinden och fortsatte den väg vi kommit kvällen innan. Erics andra och sista reservslang gick åt när en glasbit skar igenom det slitna bakdäcket bara någon kilometer från platsen där gårdagens punktering tvingade oss att göra en ofrivillig paus. Det skulle sedan visa sig vara svårare än vi trott att hitta nya slangar och däck, i Danmark är nämligen skärtorsdagen en helgdag med nästintill helstängda affärer.

Snart svängde vi västerut mot Skiveren och fortsatte de drygt 20 kilometrarna till Hirtshals, en stad som till och med i turistbroschyrerna beskrivs som utsatt för stormvindar och naturens makter med det barska havet som granne. Denna dag var inget undantag, iskalla vindar från den öppna Nordsjön drog in över stan och de många fiskebåtarna som kurade i hamnen.

Trots illasinnade rykten om motsatsen finns det backar i Danmark...

På väg ut ur Hirtshals lyckades vi köpa nya reservslangar och däck till Erics cykel hos en kille som hade cykelverkstad hemma i garaget. Det kändes skönt att veta om att vi nu skulle kunna klara en punktering utan problem. Dagens etapp gick sedan vidare på väg 55 över fälten mot Løkken och därefter vidare till vandrarhemmet i Blokhus. Idag var det extremt skönt att komma in i värmen och få ta av sig de fuktiga kläderna efter en etapp på nästan tolv mil i allt annat än angenämt väder.

Distans: 119 km Snitt: 19,0 km/h Tid: 6h 15min
Start: 9.30 Ankomst: 19.30

Fredag 14 april

11 grader, växlande

Dagen bjöd på härlig cykling, även om det gick långsamt i motvinden.

Flaggorna i byn runt vandrarhemmet avslöjade redan när vi låste upp cyklarna att detta skulle bli ännu en dag i motvind. Däremot hade molnen blåst vidare österut under natten och solen sken under förmiddagen från en nästan molnfri himmel. Vägen gick också en bit in från kusten genom de skogar som är planterade för att hindra att sanden sprider sig in mot land och skyddade oss därför mot de värsta vindbyarna. Ganska snart fick vi användning för både reservslangen och det i under gårdagen inköpta däcket, då Eric fick sin tredje punktering på lika många dagar. Norr om Fjerritslev tog vi oss ut mot havet på små grusvägar för att få en känsla för de mäktiga gräsbeväxta sanddynerna och se hur de höga vågorna slog in med våldsam kraft mot de breda stränderna.

På grusvägen ner mot Nordsjön.

Nordsjön inbjöd inte till ett dopp denna dag heller.

Efter lunch i lä bakom en av sanddynerna vid stranden kämpade vi oss vidare västerut. Vinden verkade inte ha någon tanke på att varken mojna eller byta riktning. Å andra sidan skvallrade träden ute på fälten om att vinden så gott som alltid blåser från väst på norra Jylland. Träden har nämligen växt fast i vindens riktning och lutar nu kraftigt mot öst.

Molnen kom i drivor på eftermiddagen.

Även i motvind kommer man dock framåt på cykel och kilometrarna växte sakta men säkert till mil. Vi kom fram till Thisted vid Limfjordens norra strand strax innan klockan sex och gjorde åter en test av de nordjylländska städernas hamburgerhak. Stora hamburgare med ännu större pommes frittes-portioner och ett menypris på 58 danska kronor är typiska kännetecken för det lokala köket. Åter fyllda med energi avslutade vi dagens etapp med de tre kilometrarna ut till vandrarhemmet i Skinnerup norr om Thisted.

På riksväg 11 mot Thisted.

Distans: 91 km Snitt: 17,8 km/h Tid: 5h 20min
Start: 9.45 Ankomst: 18.50

Bron till Mors.

Lördag 15 april

13 grader, sol

Utsikt över Limfjorden och Hanklit. (Större version)

Idag kunde vi äntligen få njuta av både sol och vindar som blåste oss i ryggen. Vi korsade först Mors, den största ön i Limfjorden med sina 367 kvadratkilometer. Det blåa havet var ständigt närvarande från vägen som slingrade sig över de gröna backarna på norra sidan av ön. Höjdpunkten var vandringen upp på den stora kritklippan Hanklit som stiger 60 meter rakt upp från havet. Utsikten över de vårgröna fälten och det blåa havet var fantastisk. Försöket att räkna hur många vindkraftverk vi kunde se härifrån visade sig snart vara en omöjlig uppgift, men så är också den här regionen den enda i världen som är självförsörjande på enbart vindkraft.

Utsikt över Limfjorden från Hanklit.

Vi åt en sen lunch i Nykøbing och lämnade sedan Mors på den höga bron över Salling Sund. I god fart fortsatte vi sedan österut mellan byarna och de vita medeltidskyrkorna på den nordjylländska landsbygden. Bönderna harvade åkrarna inför sådden med traktens hundratals måsar som pålitliga följeslagare. Över Hvalpsund fick både cyklar och våra ben vila under den korta överfarten med färjan.

Nerförsbacke ner till Hvalpsund.

De sista två milen på dagens etapp gick till staden Års. I brist på vandrarhem letade vi upp stans camping och kunde förhandla till oss en hytte modell större för 375 danska kronor. Utgångspriset var på över 500 så prutmånen var tydligen minst lika stor som på en egyptisk basar... Senare på kvällen gynnade vi den nyöppnade pizzerian i centrum. Då ägaren försökte slå sig in på marknaden genom att dumpa priserna fick vi en riktigt prisvärd middag, även efter omräkning till svaga svenska kronor.

Distans: 109 km Snitt: 20,5 km/h Tid: 5h 20min
Start: 9.50 Ankomst: 18.30

Söndag 16 april

14 grader, mulet

På den gamla järnvägsvallen mot Nibe.

Klockan var strax innan nio när vi åter grenslade cyklarna och lämnade Års (eller Aars, danskarna verkar ha grava problem med att bestämma sig om man ska skriva å på svenskt vis eller med dubbel-a)... Från campingen kunde vi följa en cykelväg som är byggd på den gamla järnvägsbanken till Nibe drygt två mil norrut. Det var en väldigt behaglig cykling helt befriad från all form av backar.

Ålborg Nytorv.

Vid lunchtid rullade vi in i Danmarks fjärde största stad; Ålborg. Vi köpte lunch i en av de få öppna mataffärerna som vi sedan åt på Ålborg Nytorv medan vi studerade det så här på påskdagen kanske inte alltför livliga folklivet. En viss kommers var det i varje fall på McDonald's kunde vi avundsjukt konstatera när vi satt med våra yoghurtar och mackor på bänken utanför...

På väg mot den högsta punkten i det överraskande kuperade området söder om Frederikshavn.

Eftermiddagens cykling upp mot Frederikshavn kändes lite tung. Vinden hade delvis vänt till vår nackdel och vägen var inte heller den mest stimulerande med långa breda raksträckor över de blåsiga fälten. Sista milen förändrades dock landskapet totalt. Söder om Frederikshavn börjar ett stråk med böljande kullar på upp mot 100 meter över havet som sträcker sig från kusten flera mil in mot land. Vägen klättrade rejält brant upp mot Öksnebjerg på 95 möh. Härifrån såg vi ut över havet innan vi släppte bromsarna och lät cyklarna störta utför den branta backen ner mot Frederikshavn och färjan tillbaka mot Göteborg.